Bio

STATEMENT

Ceramics is the material I grew with. All processes involved from the collection of the earth, the preparation of the clay, the creation of the object up until it is put under fire, mark a timeline that is familiar to me. The transformation of the material is for me a conceptual dictionary which defines an artistic routine aside of the one set by schools and groups.

Due to this conception, my creations start as a geometrical construction that is altered by internal processes. At times, I proceed to the intervention of the material without the employment of any utensil, in these cases, the consideration of gravity, plasticity or expansion are as important as those of space. In Compresiones, are utilised as an addendum new materials such as glass and elastic band, creating a new space of tension which, along with contrast, emotion and time, complete the common lexicon of the whole of my work.

There exists a common gesture in all my objectual investigation, a gesture that is not simply a measurement between what is human and what is an object, but an assemblage, a crossroads that allows clay to actively be part of the creation, with no dividing lines between practice and theory or craftsman and artist. Matter as an element of deepening and development.

La cerámica es el material con el que he crecido. Los procesos que la conforman desde que se recoge la tierra, se prepara la arcilla, se crea el objeto y se somete al fuego, marcan una línea temporal que me es familiar. La transformación del material es para mí un diccionario conceptual que delimita un itinerario artístico al margen de lo fijado por escuelas y grupos.

A raíz de esta concepción, mis creaciones parten de una construcción geométrica que se ve alterada por los procesos que se dan en su interior. A veces procedo a la intervención del material sin el empleo de ninguna herramienta, en estos casos las consideraciones de gravedad, plasticidad o expansión son tan importantes como las del espacio. En Compresiones, se añaden nuevos materiales como el cristal y la cinta elástica creando un nuevo espacio de tensión que, junto con contraste, emoción y tiempo completan el léxico común del conjunto de mi obra.

Hay un gesto común en toda mi investigación objetual, un gesto que no es simplemente una mediación entre lo humano y las cosas, sino un ensamblaje, un cruce de trayectorias que permite que la arcilla forme parte activa de la creación, sin líneas divisorias entre practica y teoría o artesano y artista. La materia como elemento de profundización y desarrollo.

BIO

Gregorio Peño Velasco (Spain, 1983).

Graduated visual arts and ceramics design  in Madrid (2004-2007).

His work has been recognized in Spain and abroad through different awards which include: The Spanish Art Critics Association (AECA) Award to the best work of art or set of works presented by a living Spanish artist at ARCOmadrid 2015, Madrid (Spain); Selected for the exhibition “Hot Rookies”, Gyenonggi International Ceramic Biennale 2013 in South Korea;  “Under thirty-five year old” prize, International Biennale of Vallauris – Contemporary creation and ceramic, in France, 2012; First prize of the Certamen Jóvenes Artistas de Castilla la Mancha, in Spain, 2011; among others.

His works can be found in public collections such as: Yingge Ceramics Museum (Taiwan); Museum of Modern Ceramic Art (Gifu, Japan); Icheon World Ceramic Center, South Korea; Museum Magnelli (Vallauris, France); Museo de Albacete (Spain); Fundación Venancio Blanco (Salamanca, Spain) and others.

Gregorio Peño Velasco (España, 1983).

Estudió Artes Plásticas y Diseño en Cerámica Artística en Madrid (2004-2007).

Su obra ha sido reconocida dentro y fuera del país en diferentes premios y bienales, donde cabe destacar: Premio de la Asociación Española de Críticos de Arte (AICA, Spain) a la mejor obra o conjunto de obras de un artista español en ARCO Madrid 2015; Seleccionado para la exposición especial “Hot Rookies” de la Gyenonggi International Ceramic Biennale (Corea del Sur, 2013); Premio Especial Mejor Joven en la XXII Bienal Internacional de Cerámica Contemporánea de Vallauris (Francia, 2012); Primer premio Jóvenes Artistas de Castilla la Mancha (España, 2011) entre otros.

Su obra ya está presente en colecciones públicas como por ejemplo: Yingge Ceramics Museum; Museum of Modern Ceramic Art (Gifu, Japón); Icheon World Ceramic Center (Icheon, Corea del Sur); Museo Magnelli (Vallauris, France); Museo de Albacete (España); Fundación Venancio Blanco (Salamanca, España) entre otras.