www.soskine.com

The sculptures that I present highlight the use of ceramic as an active subject within the artistic creation and cast doubt on the vague limits between matter and form. Accordingly, the presuppositions of the only purpose of matter as a vehicle for ideas is disrupted, taking an active part in the building process of the final outcome of the object.

Conversely, ceramic is a mean with long history, which implies a wide range of meanings and assumptions. That conflictive side, rather than being problematic, turns ceramic into an exciting artistic vehicle.

The creative process draws from a reciprocal connection, an action that is not simply a mediation between what is human and what is an object, but an assemblage, acrossroads with no dividing lines between practice and theory or craftsman and artist. Matter is conceived as an element of deepening and development.

Collapse is not a word that bears a negative connotation for me, for it entails a point of departure, an “until here and from here”. Thus, I build up shape bearing in mind that its volume will be determined by the physical qualities of the material taken to its extreme, here gravity collapses and builds. This is the way I come up with this kind of shapes that have autonomy and significance by themselves.

Las esculturas que presento para la muestra resaltan el uso de la cerámica como un sujeto activo en la creación artística y ponen en cuestión los límites difusos entre materia y forma. En este sentido, se desestabiliza la precomprensión de la única función de la materia como vehículo de las ideas, formando esta parte activa de la construcción del volumen final del objeto.

Al mismo tiempo, la cerámica es un medio con una larga historia y trae consigo una amplia gama de significados y suposiciones. Esa parte conflictiva, fuera de ser un problema, hace de la cerámica un medio artístico apasionante. 

El proceso creativo parte de una afectación mutua, un gesto que no es simplemente una mediación entre lo humano y las cosas, sino un ensamblaje, un cruce de trayectorias sin líneas divisorias entre práctica y teoría o entre artesano y artista. La materia concebida como elemento de profundización y desarrollo.

Colapso no es una palabra con una significación negativa para mí, trae consigo un punto de partida, un hasta aquí y a partir de aquí. De esta manera, construyo la forma teniendo en cuenta que su volumen final estará determinado por las propias cualidades físicas del material llevadas al extremo, la gravedad aquí colapsa y construye. Es así como llego a este tipo de formas que tienen autonomía y significado por sí mismas.